Geldzaken op orde
Zo houd je je geldzaken op orde
Een opgeruimd huis geeft rust, en dat geldt net zo goed voor je financiën! Met een overzichtelijke administratie, een duidelijke begroting en een financiële buffer houd je grip op je geld én voorkom je zorgen. Maar waar begin je?
Hoe begin ik met een goede administratie?
Wil je rust in je hoofd én je portemonnee? Een goede financiële administratie is de sleutel! Of je nu wilt sparen voor een doel, je uitgaven beter wilt beheren, of gewoon meer grip wilt krijgen op je geld, een overzichtelijke administratie is de eerste stap. Het Nibud heeft een stappenplan gemaakt dat je helpt een administratie te starten.
Hoe maak ik een begroting?
Een begroting is een overzicht voor een heel jaar, van wat jouw verwachte inkomen is en wat je denkt uit te geven. Het inkomen kan immers per maand verschillen en jouw uitgaven ook. Als je weet wat je per maand kunt verwachten en je hebt hier een jaaroverzicht van, dan helpt dit om grip te houden en vooruit te kijken. Zo kun je plannen. Het Nibud heeft een stappenplan Jaarbegroting gemaakt. Er is ook een Geldplan Beter rondkomen. Zo kun je direct aan de slag.
Met welke uitgaven moet ik rekening houden?
Er zijn verschillende uitgaven te onderscheiden:
- Vaste lasten
- Reserveringen
- Huishoudelijke uitgaven
Vaste lasten komen periodiek terug. Je moet deze betalen zolang je hiervoor een lopende overeenkomst hebt. Denk aan huur, hypotheek, verzekeringen etc. Het is de moeite waard op periodiek je vaste lasten te onderzoeken. Maak je gebruik van alle abonnementen? Zijn er wellicht goedkopere aanbieders? Hebben we alles nódig? Hoe staat het met je verzekeringen?
Reserveringen zijn bedragen die je apart zet voor uitgaven waarvan je weet dat ze komen. Je weet alleen niet wanneer en hoe hoog het bedrag zal zijn. Het helpt om spaarpotjes aan te maken. De meeste banken bieden deze mogelijkheid. Je bepaalt van tevoren wat het spaardoelbedrag is en hoeveel je hiervoor per potje spaart. Spaarpotjes zorgen ervoor dat je spaardoelen kunt halen en geven zicht op het geld dat je hebt voor een bepaalde kostenpost. Bijvoorbeeld onderhoud van de woning of vakantie.
Huishoudelijke uitgaven betreffen onder andere voeding, verzorging, huisdieren en cadeautjes. Dit zijn de meest variabele kosten die je kunt hebben. Dit betekent dat je hier invloed op hebt. Tegelijk weten we dat wanneer je hoge ‘niet-vermijdbare’ kosten hebt, het huishoudbudget krap kan zijn. Denk aan hoge zorgkosten, kinderopvang of kosten woon-werkverkeer. Via BerekenUwRecht kun je onderzoeken of je wellicht nog recht hebt op aanvullende regelingen en zo wellicht meer financiële ruimte kunt krijgen.
Hoeveel geld moet ik achter de hand hebben?
Hoeveel geld je achter de hand moet houden verschilt per persoon of per huishouden. Het Nibud adviseert je om 10% van jouw netto inkomen te reserveren. Wil je precies weten wat een passende buffer voor jou is? Start dan nu de BufferBerekenaar en krijg direct inzicht in hoeveel je nodig hebt om zorgeloos de toekomst tegemoet te gaan!
Wat kosten boodschappen?
Eigenlijk zou de vraag moeten zijn ‘wat kosten jouw boodschappen?’. Het bijhouden van je boodschappen is dé manier om inzicht te krijgen in waar je geld naartoe gaat en om te besparen. Door je boodschappen goed bij te houden, kun je slimme keuzes maken, aanbiedingen benutten en voorkomen dat je te veel koopt. Maak een boodschappenlijst, houd je uitgaven in de gaten en ontdek hoeveel je kunt besparen door je keuzes beter te plannen.
Het Voedingscentrum heeft een verantwoord voedingspakket samengesteld om de kosten per persoon voor verschillende maaltijden te berekenen. Dit pakket bevat de gemiddelde hoeveelheden producten die iemand dagelijks nodig heeft om gezond te blijven. De minimale kosten van dit pakket zijn gebaseerd op een tweepersoonshuishouden en worden weergegeven in de tabel op de site van Nibud.
Er zijn verschillende manieren om op boodschappen te besparen.
Op de site van het Voedingscentrum vind je tips én recepten. Ook vind je er een filmpje over hoe je zo boodschappen doet en kookt, dat je minder weggooit.
Met welke verzekeringen moet ik rekening houden?
Er is Nederland een aantal verzekeringen verplicht. Bijvoorbeeld de Basis Zorgverzekering en de WA-verzekering voor motorvoertuigen. Daarnaast is er een aantal verzekeringen die door derden verplicht gesteld worden. Denk aan een levensverzekering of een opstalverzekering als je een huis koopt en hiervoor hypotheek afsluit. Dan kan de hypotheekverstrekker vragen deze verzekeringen af te sluiten. Dit mag ook bij een andere verzekeraar dan de hypotheekverstrekker.
Niet alle verzekeringen zijn verplicht, maar sommige zijn wél essentieel om financiële risico’s te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP). Een kleine onoplettendheid kan grote gevolgen hebben – met een AVP ben je beschermd tegen hoge schadeclaims.
Heb je geen spaargeld voor een uitvaart? Dan is het goed om na te denken over een uitvaartverzekering. Zo zorg je ervoor dat je nabestaanden niet voor onverwachte kosten komen te staan.
En wat dacht je van een reisverzekering? Een ongeluk of verlies van bagage kan je vakantie flink verpesten. Nog belangrijker: medische kosten in het buitenland kunnen torenhoog oplopen, vooral buiten Europa. Met een goede reisverzekering, inclusief medische dekking, ga je zorgeloos op pad.
Ben je lid van een vakbond? Dan krijg je misschien korting op een ziektekostenverzekering of vakantie. Check de website van je eigen bond; het aanbod varieert wel eens.
Heb ik recht op toeslagen?
Via Toeslagen krijg je een bijdrage voor kosten van jouw zorgverzekering, kinderen, huur en/of kinderopvang. Of je recht hebt op Toeslagen hangt af van jouw persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld aan de hoogte van jouw belastbaar inkomen of de hoogte van de huur. De Belastingdienst heeft een filmpje gemaakt over hoe Toeslagen werken.
Twijfel je of je recht hebt op Toeslagen? Maak dan een proefberekening. Heb je hulp nodig bij het aanvragen ervan? Je kunt je vragen stellen aan de Belastingdienst. Maar ook via de vakbond of Sociaal Raadslieden in jouw gemeente is er hulp. Daarnaast zijn er servicepunten in de bibliotheek. Check wel van tevoren of dit ook voor de bibliotheek bij jou in de buurt geldt. En welke hulp je kan krijgen en wanneer.
Geef het in ieder geval aan de Belastingdienst door als er iets verandert jou in persoonlijke situatie.
Moet ik nog wat regelen met de Belastingdienst?
Via de Belastingdienst zijn er verschillende regelingen en heffingskortingen waar je mogelijk recht op hebt of al gebruik van maakt. Veranderingen in jouw persoonlijke situatie hebben wellicht invloed op deze regelingen en heffingskortingen. Denk aan samenwonen of het einde van een relatie. Of het kopen of verkopen van een woning.
Ook hiervoor geldt dat je al je vragen kunt stellen aan de Belastingdienst. Via de vakbond kun je hulp krijgen bij het doen van aangifte Inkomstenbelasting. Ook via de Sociaal Raadslieden in jouw gemeente is er hulp. Daarnaast zijn er servicepunten in de bibliotheek. Check wel van te voren of dit ook voor de bibliotheek bij jou in de buurt geldt, welke hulp je kan krijgen en wanneer.
Heb ik recht op meer reiskosten als ik verder van mijn werk ga wonen?
De Cao mbo kent een vast tarief voor de reiskostenvergoeding van woon-werkverkeer. Die wordt niet hoger als een medewerker verder weg gaat wonen.
Dit staat er in de Cao mbo over verhuiskosten
Als je bent verhuisd naar een woning binnen 25 kilometer van de standplaats, én daardoor de afstand tussen jouw huis en jouw standplaats met minstens 25 kilometer korter is geworden, kun je onder bepaalde voorwaarden een vergoeding voor de verhuiskosten krijgen. De voorwaarden kun je terugvinden in de Cao mbo.
Ook staat er in de Cao mbo hoe hoog deze tegemoetkoming is en wat er gebeurt als jij en jouw partner recht hebben op een vergoeding; een samenloop van tegemoetkomingen in de verhuiskosten. Of wanneer je de tegemoetkoming terug moet betalen.
