Realiseer je innovatieve idee

Wat helpt mbo-docenten om te innoveren en hun ideeën te realiseren? En hoe kan hun werkomgeving daarbij helpen? Het programma Onderwijs Pioniers MBO heeft hen hierbij ondersteund. Via dit programma konden ze aan de slag met hun innovatieve idee. De opgedane ervaringen en nuttige tips kunt u nu bekijken, onder andere in de special verschenen in de MBO-Krant. En er is een pakket beschikbaar om zelf aan de slag te gaan.

Special MBO- krant: ‘Firestarterpakket’

Centraal in de special staan de ervaringen van deelnemende docenten aan Onderwijs Pioniers MBO. Daarin staat ook wat hen overhaalde om in actie (‘de firestarter’) te komen en wat maakt dat ze door bleven gaan om hun innovatie door te voeren. Ook dilemma’s (‘opbranders’) en factoren die energie gaven (zuurstofgevers) komen aan bod.

De docenten hebben samen met andere betrokkenen zoals studenten, leidinggevenden, bestuurders en onderzoekers tijdens het (actie)onderzoek in twee sessies met elkaar nagedacht over mogelijkheden en concrete oplossingen om innovatieve ideeën te realiseren. Praktijkervaringen en wetenschappelijke inzichten werden bij elkaar gebracht met als doel het als docent zelf bevorderen van innovatie binnen het mbo.

Aan de slag

  • In de MBO – krant is een special verschenen met ervaringen. Lees de special.
  • Wil je zelf innoveren in je eigen team of mbo-instelling? Wat is jouw firestarter? Download het firestarterpakket met uitnodigende vragen, werkvormen en twee voorbeeldverhalen van pionierende docenten. Neem vandaag nog het besluit om in actie te komen!

We zijn heel benieuwd naar de genomen acties. Deel uw ervaringen met SOM via info@sommbo.nl.

SOM en Onderwijs Pioniers MBO

SOM voert meerdere projecten uit op het gebied van professionele ruimte en stimuleert innovatie vanuit docenten. Ook wil SOM de professionele dialoog in teams stimuleren. Met als doel: beter onderwijs aan de studenten.‘

Onderwijs Pioniers MBO ondersteunt deze doelstellingen ook. Via Onderwijs Pioniers MBO kregen docenten in het MBO de kans, om met behulp van budget en begeleiding, aan de slag te gaan met een goed idee voor (beter) onderwijs.