SOM voert activiteiten uit die
bijdragen aan een betere
arbeidsmarkt voor werknemers
en werkgevers in het mbo.

Moeilijke mentorgesprekken: ‘elk gesprek is anders’

4 feb, 2025 | Actueel

Meer dan 500 startende docenten hebben deelgenomen aan vier Teach Up-congressen georganiseerd door Stichting Blij(f) in het Onderwijs, mede mogelijk gemaakt door MDIEU-subsidie van SOM. Diverse workshops zijn aangeboden. Lieke Brugman, docent welzijn, wervingscoördinator & intaker Astrum College en mbo-docent van het jaar 2023, heeft de workshop Moeilijke (mentor)gesprekken voor haar rekening genomen.

Vaardigheden

“Naast het opleiden tot lesgeven heeft de aankomende docent volop ondersteuningstaken. Actief zijn als studieloopbaanbegeleider vraagt om diverse vaardigheden, variërend van luisteren, enthousiasmeren tot een positieve grondhouding. Dat moet je onder de knie krijgen in de meest uiteenlopende gesprekken.”

Ingewikkeld

Dat leer je vooral door ervaring, stelt Brugman. “Maar het is fijn om wat steviger in je schoenen te staan als je hiermee start. Voordat ik zelf docent werd, heb ik pedagogiek gestudeerd en in de jeugdzorg gewerkt. Van de gesprekken die ik toen voerde, ook met ouders, heb ik veel geleerd.”

Herkenning

Hoe heeft zij de workshop vormgegeven? “Tijdens de workshop zijn we aan de slag gegaan met casussen, waarop vanwege de herkenbaarheid soms met een lach werd gereageerd. Het is afhankelijk van je persoonlijke ervaring hoe je ermee omgaat. Door in groepjes te werken en rollen toe te bedelen van student, studieloopbaanbegeleider en observator gaat zo’n gesprek echt leven. Het biedt veel herkenning. Het mooie van een dergelijke workshop is dat de docenten in verbinding staan met elkaar, het biedt alle ruimte om aan te geven waar jij tegenaan loopt. De verbondenheid en het delen van ervaringen, daarin schuilt de kracht.”

Open houding

Moeilijke gesprekken met studenten kunnen over de meest uiteenlopende onderwerpen gaan. “Privé kan er van alles spelen: gescheiden ouders, overlijden van een dierbare, huiselijk geweld. Tot en met persoonlijke, psychologische problemen. Elk gesprek is anders, want elke student is anders. Mijn advies: denk aan een open houding en probeer niet te oordelen. De student moet zich prettig en comfortabel voelen. Ik raad aan altijd de expliciete vraag te stellen: wat heb je van mij nodig? De kern is het belang van de student vooropstellen en per gesprek zo goed mogelijk aansluiten bij wat gewenst en passend is.”

Zelfzorg

Brugman wijst ook op het belang van zelfzorg van de docent. “Let op jezelf en zorg dat je terecht kunt bij je leidinggevende of bij je collega’s. Dat wordt nog weleens vergeten, terwijl het echt belangrijk is. Probeer niet alles in je eentje op te lossen, maak gebruik van een klankbord.” Afsluitend concludeert zij dat de behoefte aan training en coaching erg groot is: “De deelnemers waarderen het echt als hier meer aandacht aan wordt besteed”.

Meer informatie

Voor jezelf: lees verder over meer activiteiten van duurzame inzetbaarheid in het mbo te bevorderen. Bekijk ook de video EHBL: Eerste hulp bij lesgeven en kom meer te weten over Gedraag je!, workshops over veranderend studentgedrag van Hans Kaldenbach.

Dit interview en de studiedagen van Blijf in het onderwijs zijn mede mogelijk gemaakt met MDIEU-subsidie van het ministerie van SZW.

logo MDIEU-subsidie van het ministerie van SZW

Aanmelden SOM-nieuwsbrief*

*De nieuwsbrief wordt vijf keer per jaar naar je e-mailadres verzonden.