Vera Kloppenburg (ROC Nova College) over werkplezier en loopbaanbewustzijn in het mbo.
Ze had er zelf ook niet op gerekend: een carrière die begon bij UWV, zijinstromen in het mbo-onderwijs en uiteindelijk een droombaan als loopbaanadviseur bij Nova College. Vera Kloppenburg weet als geen ander wat het betekent om van koers te veranderen. “Ik help anderen beweging te brengen in hun loopbaan, ik heb die beweging zelf ook vaak genoeg gemaakt.”
Van docent naar loopbaanadviseur
Na zestien jaar in het sociale domein stond Vera Kloppenburg op een kruispunt. “Ik was boventallig verklaard bij UWV en dacht: wat nu? Ik wilde iets met leren en ontwikkelen blijven doen, maar ook graag eens in een andere sector.” Ze kwam via een opleidingsbedrijf het mbo in, vervolgens als docent voor zij-instromers in de zorg. “Ik was zelf ook zij-instromer en gaf les aan mensen die hun tweede carrière begonnen. Dat gaf meteen herkenning.”
Toch bleef het kriebelen. “Ik voelde dat ik meer kon betekenen op een andere plek. Toen kwam er toevallig een vacature vrij voor loopbaanadviseur, en dat bleek precies te passen. Mijn ervaring in HR en onderwijs kwam perfect samen.”
Loopbaanontwikkeling vormgeven
Inmiddels begeleidt Vera mbo-medewerkers bij vragen over hun loopbaan, vitaliteit en werkplezier. Haar missie: mensen helpen hun werk opnieuw vorm te geven. “We hebben in het mbo te maken met bevlogen docenten, maar ook met werkdruk en soms beperkte doorgroeimogelijkheden. Dan is het belangrijk om te kijken: wat kan ik zelf binnen mijn functie doen om het leuk te houden?”
Daarbij gebruikt ze de zogeheten jobcrafting-aanpak. “Ik houd ervan om je baan af te pellen. We kijken samen naar alle taken van een docent: wat geeft energie, wat kost energie, en wat sluipt er eigenlijk in zonder dat het officieel bij je werk hoort? Door dat bespreekbaar te maken, krijgen mensen weer grip op hun eigen baan. Dat zorgt bijna altijd voor beweging, omdat het besef indaalt dat je meer invloed op je functie kunt uitoefenen dat je eerst dacht.”
Reflecteren
Het vereist wel een portie moed en een goede onderbouwing, vertelt Vera. “Sommige mensen hebben de neiging om overal ja tegen te zeggen. Reflecteer op je baan met je leidinggevende en als dat lastig is met de in- of externe loopbaanadviseur. Als je echt niet verder komt, overweeg de overstap naar een ander team of andere school. Er is mij veel aangelegen om mensen te behouden voor het onderwijs.”
Jonge docenten beschermen
Vera ziet het vaak gebeuren: enthousiaste starters die verdrinken in alles wat op hun bord komt. “Ze zeggen overal ja tegen: lessen, mentorschap, open dagen, kamp. Terwijl ze eigenlijk eerst de tijd moeten krijgen om te leren lesgeven. Zonder die bescherming branden ze op voordat ze echt landen in het vak. Vergeet niet dat je gemiddeld drie jaar nodig hebt om je de functie helemaal eigen te maken.”
Ze pleit daarom voor betere begeleiding en meer structurele aandacht voor loopbaanontwikkeling. “We moeten loopbaangesprekken normaliseren. Het hoort gewoon bij goed personeelsbeleid — niet pas aan de orde komen als iemand vastloopt.”
Beren op de weg
Wat haar drijft? Optimisme. “Ik zie weinig beren op de weg,” lacht ze. “Dat helpt in dit werk, want veel mensen die bij mij komen, zien juist alleen maar obstakels. Mijn rol is om ze weer mogelijkheden te laten zien. Soms is dat een opleiding, een nieuwe taak, of gewoon het besef: ik zit eigenlijk prima waar ik zit. Soms hoor je ‘Ik moet nog tien jaar’. Dat vind ik zo jammer, vervang ‘moet’ door ‘mag’ en houd oog voor je ontwikkeling. En zorg ervoor dat je antenne altijd aan staat, zo blijf je arbeidsmarktfit.”
Zelf blijft ze zich ook ontwikkelen. “Ik heb net een netwerk opgericht van loopbaancoaches uit andere roc’s. We sparren over ons vak, delen ervaringen en inspireren elkaar. Dat geeft enorm veel energie.”
Goed gesprek
Voor Kloppenburg draait loopbaanontwikkeling om bewustwording. “Het gaat er niet om dat je altijd iets anders moet doen, maar dat je weet waarom je doet wat je doet — en dat je het met plezier blijft doen. Dat gun ik iedereen in het mbo.”
Of zoals ze het zelf samenvat: “Wat heb je te verliezen? Een gesprek kost niets. En niemand is ooit verloren gegaan aan een goed gesprek over zijn werk.”
Meer informatie
Lees ook het onderzoek over generaties, levensfasen, werkbeleving en loopbaanperspectief in het mbo.

