SOM voert activiteiten uit die
bijdragen aan een betere
arbeidsmarkt voor werknemers
en werkgevers in het mbo.

Onderzoek: het imago van docenten

Hoe is het gesteld met de status en het imago van het lerarenberoep in de 21ste eeuw en in welke mate is de uitvoering van de Lerarenagenda hierop van invloed? Dit was de centrale vraag voor het onderzoek van het ROA naar de status en het imago van docenten in het PO, VO en MBO. In mei publiceerde het ROA een onderzoeksrapport met de resultaten.

Conclusies

In het kort enkele conclusies:

  • Het imago van het vak van leraar staat er niet goed voor. Op een schaal van 1 – 5 is de inschatting van de waardering door de Nederlandse bevolking een 3,1.
  • Opvallend is dat leraren zelf denken dat de Nederlandse bevolking nog minder waardering voor hen heeft dan feitelijk het geval is.
  • Het maatschappelijk aanzien van de leraar verschilt naar het soort leraar. Eerstegraads leraren van het voortgezet onderwijs (bovenbouw havo/vwo) genieten het hoogste maatschappelijk aanzien, gevolgd door tweedegraads leraren in het voortgezet onderwijs (vmbo en onderbouw havo/vwo). Daarna volgen leraren in het mbo en als laatste volgen leraren in het basisonderwijs.
  • Het benodigde opleidingsniveau voor de beroepsuitoefening in combinatie met het salaris lijken bepalend voor de verschillen in aanzien tussen lerarenberoepen. Daarnaast duiden de uitkomsten erop dat lesgeven in algemeen vormende vakken hoger wordt gewaardeerd dan lesgeven in beroepsgerichte vakken.

De toekomst

Het onderzoek van het ROA is een nulmeting. Nieuw onderzoek over 3 tot 5 jaar moet aantonen of er een verandering zichtbaar is in de status en het imago van het lerarenberoep. Volgens het ROA vraagt een dergelijke verbetering om een lange adem.

Voordat de resultaten zichtbaar zouden kunnen worden in de waarderingscijfers en in de positie op de beroepenladder zal er over een langere periode consequent geïnvesteerd moeten worden in de verbetering van de arbeidsvoorwaarden, in kwalitatief goede lerarenopleidingen, in de verdere professionalisering van leraren, in de versterking van de beroepsorganisatie en in imagocampagnes om de aantrekkelijke kanten van een baan als leraar toe te lichten.

Als de status en het imago van het leraarschap inderdaad stijgen, verwachten het ROA dat dat een bijdrage levert aan de kwaliteit van het onderwijs. Scholen zullen dan immers beter in staat zijn om gemotiveerde en ambitieuze jongeren te interesseren voor een baan in het onderwijs, en om kwalitatief goede leraren aan te trekken en te behouden.

Meer informatie

Wilt u meer weten over het onderzoek? Bekijk dan het volledige onderzoeksrapport.

Aanmelden SOM-nieuwsbrief*

*De nieuwsbrief wordt vijf keer per jaar naar je e-mailadres verzonden.