SOM voert activiteiten uit die
bijdragen aan een betere
arbeidsmarkt voor werknemers
en werkgevers in het mbo.

Wijzigingen in de Arbowet en de rol van de preventiemedewerker

De Arbowet is per 1 juli 2017 gewijzigd. Werknemers kunnen nu zonder toestemming van hun werkgever de bedrijfsarts bezoeken. Ook kunnen werknemers een second opinion vragen bij een andere bedrijfsarts als zij twijfelen aan het door de bedrijfsarts gegeven advies.

Rol van de preventiemedewerker

Naast de bedrijfsarts heeft ook de preventiemedewerker een centrale rol in de nieuwe Arbowet gekregen. De preventiemedewerker zorgt voor goede werkomstandigheden en werkt aan duurzame inzetbaarheid. Het medezeggenschapsorgaan krijgt instemmingsrecht bij de keuze van de preventiemedewerker en diens rol in de organisatie. Hiermee ontstaat een gezamenlijke verantwoordelijkheid: de preventiemedewerker kan rekenen op draagvlak onder de werknemers en de medezeggenschap is medeverantwoordelijk voor het goed functioneren van de preventiemedewerker.

De preventiemedewerker is als een spin in het web en fungeert als een katalysator van gezond en veilig werken binnen de school. De wettelijke taken van de preventiemedewerker zijn:

  • De RI&E (mede) opstellen en uitvoeren.
  • Adviseren van en nauw samenwerken met de or over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid.
  • Deze maatregelen (mede) uitvoeren.

De criteria voor de preventiemedewerker zijn:

  • Elk bedrijf moet ten minste één werknemer aanwijzen als preventiemedewerker.
  • Bij bedrijven die maximaal 25 werknemers in dienst hebben, mag de directeur zelf de preventiemedewerker zijn.
  • Een bedrijf mag niet iemand van buiten als preventiemedewerker aanstellen, behalve als er geen mogelijkheden zijn om de bijstand binnen de instelling te organiseren.
  • De preventiemedewerker moet over voldoende deskundigheid en ervaring beschikken om de preventietaken goed te kunnen uitvoeren.
  • In de RI&E moet worden aangeven hoe werknemers in contact kunnen treden met de preventiemedewerker.
  • De organisatie moet ervoor zorgen dat de preventiemedewerker voldoende tijd krijgt om zijn taken uit te voeren.

Helpdesk voor de preventiemedewerker

In reactie op de grotere rol van de preventiemedewerker heeft Steunpunt RI&E de gratis helpdesk uitgebreid. Behalve over de RI&E kunt u er nu ook vragen over de preventiemedewerker stellen. Zo leven er veel vragen over de rol en taken van de preventiemedewerker en over welke kennis en vaardigheden deze moet beschikken. De helpdesk van het Steunpunt RI&E is te bereiken via info@rie.nl en tussen 11:00 en 12:00 uur via het telefoonnummer 088 866 56 00.

Meer informatie

De belangrijkste wijzigingen van de Arbowet op een rij
De Digitale Toolkit nieuwe Arbowet
Meer informatie over de rechten van een preventiemedewerker

Aanmelden SOM-nieuwsbrief*

*De nieuwsbrief wordt vijf keer per jaar naar je e-mailadres verzonden.