Onderzoek leerervaringen mbo tijdens coronaperiode

Op verzoek van 14 mbo-instellingen deden Hogeschool ’s-Hertogenbosch (HAS), Radboud Universiteit en onderzoeksbureau Turner onderzoek onder 5.000+ docenten, studenten en stafmedewerkers om lessen te trekken uit de coronaperiode van maart tot en met juli. Doel was om een antwoord te krijgen op de vraag wat ze samen konden leren van de effecten van de coronamaatregelen in het mbo. Eind oktober werd het gepubliceerd.

Thema’s

Het onderzoek belicht vier thema’s:

  1. Didactiek: over de verschillende oplossingen die onderwijsinstellingen hebben gevonden voor onderwijs op afstand.
  2. Wendbaarheid van de organisatie: over de strategie van de instelling, besluitvorming, samenwerken en overleggen en de verduurzaming hiervan.
  3. Sociale functie: over het samenzijn van studenten en medewerkers op afstand, en de impact die dat heeft op welzijn en ontwikkeling.
  4. Toetsen en roosteren: over de organiseerbaarheid van onderwijs op afstand en de didactische en logistieke uitdagingen van toetsen & roosteren. Over de ervaringen van studenten en docenten met roosters, toetsing en examineren tijdens de coronatijd.

Lees het gehele onderzoek en een uitgebreide toelichting op de website van MBO-Today.