SOM voert activiteiten uit die
bijdragen aan een betere
arbeidsmarkt voor werknemers
en werkgevers in het mbo.

Nieuwe Arbowet uitgelicht: de rol van de preventiemedewerker

De Arbeidsomstandighedenwet verandert per 1 juli 2017. De overheid past de wet aan om werkgevers en werknemers meer te betrekken bij de arbodienstverlening. Een van de veranderingen is de functie van preventiemedewerker, die naast de bedrijfsarts een belangrijke rol krijgt binnen het arbobeleid. Lees op de website van SOM hoe u de functie van preventiemedewerker vorm kunt geven en wat dit betekent voor uw organisatie.

Met de nieuwe Arbowet wil de overheid beroepsziekten en arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten zoveel mogelijk voorkomen. De wijziging van de Arbowet heeft onder meer gevolgen voor de rol van de bedrijfsarts en de inspanningen die verschillende partijen moeten leveren om beroepsziekten te voorkomen. Op het Arboportaal van het Ministerie van Sociale Zaken vindt u de meest actuele informatie.

Preventiemedewerker

In de nieuwe Arbowet heeft de preventiemedewerker een belangrijke rol. Het medezeggenschapsorgaan krijgt instemmingsrecht bij de keuze van de preventiemedewerker en diens rol in de organisatie. Hiermee ontstaat een gezamenlijke verantwoordelijkheid: de preventiemedewerker krijgt draagvlak van werknemers en de medezeggenschap is medeverantwoordelijk voor het goed functioneren van de preventiemedewerker.

De preventiemedewerker is te vergelijken met een spin in het web – en fungeert als een katalysator van gezond en veilig werken binnen de school. De wettelijke taken van de preventiemedewerker zijn:

  • Het (mede) opstellen en uitvoeren van de risico inventarisatie en –evaluatie (RI&E);
  • Het adviseren en nauw samenwerken met de OR over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid;
  • Deze maatregelen (mede) uitvoeren.

De criteria voor de preventiemedewerker:

  • Elk bedrijf moet ten minste één werknemer aanwijzen als preventiemedewerker;
  • Als het bedrijf maximaal 25 werknemers in dienst heeft, dan mag de directeur zelf de preventiemedewerker zijn;
  • Het bedrijf mag niet iemand van buiten aanstellen als preventiemedewerker, behalve als er geen mogelijkheden zijn om de bijstand binnen de instelling te organiseren;
  • De preventiemedewerker moet over voldoende deskundigheid en ervaring beschikken om de preventietaken goed uit te kunnen voeren;
  • In de RI&E moet worden aangeven hoe werknemers in contact kunnen treden met de preventiemedewerker;
  • De organisatie moet ervoor zorgen dat de preventiemedewerker voldoende tijd krijgt voor de uitvoering van zijn taken.

De rechten van de preventiemedewerker:

  • Adviseren
    Artikel 13 lid 5 van de Arbowet geeft de preventiemedewerker de bevoegdheid om de werkgever gevraagd en ongevraagd te adviseren vanuit een zelfstandige positie. De preventiemedewerker mag nooit worden ontslagen vanwege het advies dat hij geeft. Hij geniet dezelfde bescherming tegen benadeling en ontslag als een OR-lid.
  • Aansprakelijkheid
    De preventiemedewerker is niet eindverantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van de werkomgeving. Deze verantwoordelijkheid ligt altijd bij de werkgever. De preventiemedewerker is daarom vrijwel nooit strafrechtelijk of civielrechtelijk aansprakelijk. Net als iedere andere werknemer kan hij alleen aansprakelijk worden gesteld als hij opzettelijk schade toebrengt aan personen of goederen, of zich bewust roekeloos gedraagt.

Aanmelden SOM-nieuwsbrief*

*De nieuwsbrief wordt vijf keer per jaar naar je e-mailadres verzonden.