SOM voert activiteiten uit die
bijdragen aan een betere
arbeidsmarkt voor werknemers
en werkgevers in het mbo.

Interview met zij-instromer Elvy Doorman, vo-docent biologie.

Foto Elvy DoormanZij-instromer Elvy Doorman werkt sinds het begin van dit schooljaar als docent biologie aan het Bonaventuracollege in Leiden. Voordat zij voor de klas kwam te staan, heeft Elvy zich uitgebreid georiënteerd op het vak docent. “Tijdens mijn studie Hoger Laborant Onderwijs merkte ik dat ik in een laboratorium niet tot mijn recht kom. Daarom ging ik na mijn studie in het bedrijfsleven aan de slag als intercedent laboratorium. Dat gaf echter ook geen voldoening terwijl het onderwijs mij wel trok. Ik informeerde bij bekenden die docent zijn naar hun ervaringen en zocht naar relevante opleidingen. Ondertussen solliciteerde ik bij scholen, maar dat was lastig omdat biologie in mijn regio nog geen tekortvak is. Door een uitzendbureau werd ik gevraagd om als TOA aan de slag te gaan en dat maakte de overstap een stuk gemakkelijker. Dankzij de wervingsposters van Leraar van Buiten kwam ik tevens in aanraking met het traject voor zij-instroom.”

Veel leren over het lesgeven zelf

Elvy meldde zich aan voor de oriëntatietrajecten van Leraar van Buiten en Leraar worden in Leiden, Duin- en Bollenstreek. Tijdens een speeddate die Leraar worden in Leiden, Duin en Bollenstreek organiseerde met werkgevers, kwam zij in contact met de directrice van het Bonaventuracollege. “Zij belde mij twee dagen later omdat ze met spoed een invaller biologie nodig had en zo kwam ik in mei 2021 zonder ervaring voor de klas te staan. Heel spannend, maar ik merkte direct dat dit mij goed ligt en kreeg in de zomer een contract. Zodra dat rond was, kwam de begeleiding goed op gang. Ik volgde de module Pas voor de Klas van de Hogeschool Amsterdam en kreeg op school veel ondersteuning. Dankzij Pas voor de Klas kreeg ik grip op enkele basisvaardigheden die je elke les toe kunt passen. Ik heb geen moeite met orde of klassenmanagement, maar leerde wel veel over het lesgeven zelf. Hoe deel je een les in qua tijd, hoe start en eindig je de les, hoe lang geef je uitleg en hoe lang laat je leerlingen zelfstandig werken, bijvoorbeeld. Het zorgt ervoor dat ik nog wat steviger voor de klas sta. En ik krijg ook veel inzichten over mijn eigen leercurve als docent.”

Schroom niet om hulp te vragen

Elvy heeft inmiddels haar assessment afgerond en start in februari 2022 met de verkorte opleiding tot tweedegraads docent. “Samen met de 10 uur les aan 5 klassen is het een druk programma, maar ik voel me helemaal op mijn plek. Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik aan het zwemmen was omdat ik na mijn uitgebreide oriëntatie zeker weet dat dit vak echt bij mij past. Na mijn studie was ik nog niet klaar voor de verantwoordelijkheid die bij het docentschap hoort, dus ik ben blij dat ik nu op het juiste moment instroom. Alle begeleiders zijn zeer behulpzaam, ik kan overal met mijn vragen terecht en de school voelt als werkomgeving als een warm bad.” Elvy heeft nog geen collega zij-instromers af zien haken, maar heeft wel meegemaakt dat een zij-instromer niet geschikt werd bevonden voor de opleiding. “Zij moest dus na een aantal maanden al op een school te hebben gewerkt, weer een andere baan zoeken en dat is voor niemand prettig.” Voor geïnteresseerde zij-instromers heeft Elvy de tip om altijd goed duidelijk te maken dat je nog geen ervaring hebt in lesgeven. “Ook al ben je expert in je vakgebied, dan heb je als zij-instromers toch nog veel te leren over het docentschap, dus schroom niet om als zij-instromer hulp te vragen.”

Meer informatie